Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Téměř tři čtvrtiny (73 %) nakupujících ve Velké Británii pozorují zmenšování hmotnosti některých produktů při současném růstu jejich cen (tzv. „shrinkflation“). Potravinářské společnosti totiž redukují hmotnosti svých výrobků a zároveň zvyšují jejich ceny.

Podle nového průzkumu společnosti Barclays tento trend spotřebitelé pozorují nejčastěji u výrobků jako jsou například čokolády, chipsy nebo sušenky. Průzkum také ukázal, že na základě tohoto jevu 21 % zákazníků přechází ke značkám, které velikost svých výrobků nezmenšily.

V únoru se například standardní balení jednoho typu čokoládových sušenek snížilo ze 400 g na 360 g, jejich cena však vzrostla o 20 pencí. Počet sušenek jiného druhu ve velkém balení byl zmenšen z osmi tyčinek na sedm, ale cena se zvýšila o 0,25 pencí za jednotlivá balení.

Zmenšování produktů je zapříčiněno v největší míře ruskou invazí na Ukrajinu, která zvýšila náklady na zemědělské komodity, jako je pšenice a rostlinné oleje, které se hojně používají při výrobě nejoblíbenějších britských sušenek. Do zvýšené ceny zpracovaných produktů se pak mohou promítnout i dražší energie.

Ke zmenšení hmotnosti došlo ale například i u majonéz, např. až o 200 g, přičemž jejich cena se zvýšila o 14 %.

V důsledku vysokých cen potravin více než třetina (35 %) britských zákazníků nakupuje zboží ve větších množstvích, aby se jim podařilo ušetřit. 41 % britských spotřebitelů pak ze stejného důvodu nakupuje zboží v různých obchodech.

Zdroj: Ministerstvo zemědělství, Exportní okénko. Zpracoval: Paul Wilkins místní zástupce ČR pro agro-potravinářství ve Velké Británii. Článek ze dne 14. 8. 2023 dostupný on-line: Zmenšování produktů při zvyšování cen ve Velké Británii (Ministerstvo zemědělství, eAGRI)

Zdroj: https://www.grocerygazette.co.uk/2023/08/09/shoppers-aware-shrinkflation/

Obrázek: pixabay.com