Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Energetický regulační úřad (ERÚ) tvrdě trestá protispotřebitelské praktiky dodavatelů a zprostředkovatelů. Jen za prvních letošních šest měsíců jim udělil výrazně vyšší pokuty než za celý loňský rok! V součtu se sankce vyšplhaly na 12 milionů korun, což je rekord za více než dvacetiletou existenci úřadu.

 

Nejčastější problémy, které ERÚ aktuálně řeší, se týkají vyúčtování a reklamací, u kterých někteří dodavatelé neplní své povinnosti vůči spotřebitelům. Právě za pozdní vyúčtování úřad letos uložil hned dvě vysoké pokuty – 1,2 mil. korun společnosti ELGAS Energy a rovný milion Lidové energii. Historicky nejvyšší sankci (4,75 mil. korun) pak obdržela společnost ARMEX ENERGY, která v době začínající energetické krize především nedodržovala fixní ceny, dále nevyřizovala včas reklamace a požadovala platby za neobjednané služby (podrobněji zde).

 

„Za protispotřebitelské chování dodavatelů a zprostředkovatelů jsme v prvním pololetí udělili sedmadvacet pravomocných pokut v celkové výši 12 milionů korun. Navíc jsme vydali řadu rozhodnutí v prvním stupni, proti nimž dotyční podali tzv. rozklad, tedy opravný prostředek podobný odvolání. I proto očekávám, že trend vysokých pokut bude pokračovat i v nadcházejícím období,“ upozorňuje Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.

 

Pro srovnání: V prvním pololetí roku 2023 ERÚ uložil pravomocné pokuty ve výši 5,4 mil. korun, ve druhém pak 3,1 mil. korun.

 

Letos ERÚ rozhodoval mimo jiné i o odvolání energetických zprostředkovatelů proti rozhodnutí České obchodní inspekce (ČOI). Zprostředkovatelé totiž až do poloviny roku 2022 podnikali nikoliv podle energetického, ale podle živnostenského zákona, a spadali proto pod dohled ČOI. V těchto řízeních ERÚ potvrdil dvě milionové pokuty, a to společnostem Marketing 23, dříve Česká srovnávací (1,5 mil. korun) a Českomoravské energie (1,35 mil. korun).

 

„V období od energetické krize jsme postupně překonali rekordy ve všech spotřebitelských agendách. Násobně nám vzrostl i počet podnětů na kontrolu dodavatelů a zprostředkovatelů, která předchází samotnému sankčnímu řízení,“ upřesňuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ. „Nejlepší ovšem samozřejmě je problémům úplně předejít, proto také klademe zvýšený důraz na prevenci a osvětu,“ dodává radní Zemanová.

 

 

Zdroj: Energetický regulační úřad, Tisková zpráva ze dne 11. července 2024
Dostupné online: https://eru.gov.cz/rekordni-pulrok-eru-udelil-za-protispotrebitelske-praktiky-pokuty-za-12-milionu-korun