ŠMEJDI MAJÍ NOVOU TAKTIKU: VYVÁŽEJÍ KLIENTY DO ZAHRANIČÍ
Organizátoři předváděcích akcí přiostřují. K okrádání starých lidí mají stále nové způsoby. Podle odborníků nepomáhá ani přísnější zákon.
Dvě sady stejných hrnců dohromady za čtyřicet tisíc, varnou desku, která nevaří, za patnáct tisíc nebo třeba sadu keramických nožů za tři tisíce. Nejen to, ale i další nekvalitní zboží si z předváděcích akcí přivezla Ostravačka Marie Králová. Ke koupi ji vždy přesvědčili výmluvní prodejci. Její dcera Jana je z toho nešťastná, paní Marie ale na předváděčky jezdí dál. Koupi se většinou neubrání.
„Maminka čas na nějakou předváděcí akci odjede. Samozřejmě nám o tom nic neřekne. Pak k ní přijedeme na návštěvu a vidíme ty kupy zbytečných věcí, které za údajně výhodnou cenu pořídila, někdy i nám. Začínám z toho být zoufalá,“ svěřila se se svým příběhem Jana Herclíková z Ostravy. I přes to, že se tyto příběhy objevují v médiích dnes a denně, stále jich přibývá. Nepomáhá ani nová úprava zákona, podle které musí organizátoři předváděcích akcí jejich konání hlásit České obchodní inspekci nejpozději deset dní dopředu.
Nové praktiky
„Ne všichni totiž tuto povinnost plní. Pokud ano, stává se, že jako místo konání nahlásí třeba Ostravu. To, že se ve skutečnosti předváděčka uskuteční v Petřvaldě nebo jiném blízkém okolí, už ale nikdo neřeší. Situace je čím dál horší. Obrací se na nás stále více podvedených lidí,“ řekla Deníku Eva Šmidková ze Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska.
Novou taktikou šmejdů, jak se podvodným podnikatelům od uvedení stejnojmenného dokumentu Sylvie Dymákové přezdívá, je podle ní to, že se vydávají za cestovní kanceláře, které vyvážejí klienty do zahraničí. „Pokud lidé zakoupí nějaké zboží tam, nemohou využít čtrnáctidenní lhůty na odstoupení od smlouvy,“ vysvětlila poradkyně.
Doplnila, že s odstoupením od smlouvy do dvou týdnů je v poslední době rovněž problém. „Lidé zboží zabalí a odešlou na uvedenou adresu, na té ale balík nikdo nepřevezme. Prodejci se tak vyhýbají vrácení peněz. V poslední době jsme se několikrát setkali s nějakými kreditními kartami, které prodejci nabízejí jako dárek, v hodnotě třiceti i čtyřiceti tisíc korun. Na ty by si lidé měli dát pozor.“
Dodala, že klamavé, agresivní praktiky a neustále se zdokonalující prodejní triky, které používají pořadatelé předváděcích akcí, jsou jedním z nejčastějších důvodů, proč se na ně spotřebitelé obracejí.
Česká obchodní inspekce na ně nestačí
Podle vedoucího oddělení pro komunikaci a styk s veřejností České obchodní inspekce Jana Rotbauera se počet předváděcích akcí zvyšuje.
„Od 15. ledna letošního roku mají pořadatelé a organizátoři povinnost hlásit pořádání předváděcích prodejních akcí deset dní předem České obchodní inspekci. Týdně jich je hlášeno několik set. Není v našich silách zkontrolovat všechny, není to ani naším posláním,“ uvedl Jan Rotbauer s tím, že od začátku letošního roku Česká obchodní inspekce zkontrolovala v Ostravě čtyři konané předváděcí akce. V Moravskoslezském kraji pak dohromady 21. Na pokutách vybrala celkem 55 tisíc korun.
Podle psychologů starší lidé ztrácejí schopnost plánování, rozhodování a řešení problémů. Nátlaku prodejců zkrátka vzhledem ke svému věku neodolají.
Zdroj: denik.cz