VAROVÁNÍ SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s.
Tisková zpráva ze dne 1.4. 2014
I po loňské intenzívní kampani proti „Šmejdům“ a úpravě zákona jsou stálým tématem v poradnách Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. předváděcí akce. Dá se dokonce říci, že v období právě uplynulého čtvrtletí bylo nejvíce stížností a dotazů v poradnách spojeno právě s předváděcími akcemi.
Je až zarážející, že i po tolika besedách, přednáškách, varováních, které SOS MaS, z.s. spolu s ČOI v roce 2013 uskutečnilo, mohou existovat a dokonce prosperovat firmy, které se živí obchodem, spotřebiteli chápaným jako nečestným.
Řeč je o firmách, které pořádají prezentace spojené s prodejem nějakých výrobků.
Tyto akce jsou cíleně zaměřeny na seniory – mají více volného času, rádi se „podívají mezi lidi“, jsou snadno manipulovatelní.
Stále jsou jim nabízeny deky, nádobí, domácí spotřebiče apod. pod slibem diamantové či zlaté výhry, která ale není výhrou, ale jen jakousi přislíbenou slevou.
Senioři jsou takovou-to nabídkou „šokováni“ a většinou podlehnou. Nechají se dovézt do banky, kde vyzvednou požadovanou hotovost, kterou pak za zboží zaplatí. Po příchodu domů si obvykle celou věc rozmyslí a rozhodnou se využít svého práva na odstoupení od takto uzavřené smlouvy do 14 dnů.
Nový občanský zákoník nově stanoví lhůty k vrácení poskytnutého plnění v případě odstoupení od smlouvy a to shodně pro obě strany do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. Odstoupí-li spotřebitel od kupní smlouvy, podnikatel není povinen vrátit přijaté finanční prostředky spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží podnikateli odeslal.
V poradnách se od počátku roku poměrně často setkáváme s tím, že tato nová povinnost spotřebitele vrátit zboží jako první, a tomu odpovídající právo prodávajícího zadržovat peněžní prostředky, má takový vliv na rozhodování spotřebitelů, že i když již odstoupili od smlouvy, nebo byli pevně rozhodnuti takto učinit, tak po získání informace o této nové úpravě se v řadě případů nakonec rozhodnou nevyužít svého práva na odstoupení od smlouvy, nebo zboží nakonec neodešlou právě z obavy, že nakonec nebudou mít ani zboží ani peníze.
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska v poslední době zaznamenalo nárůst předváděcích akcí společnosti Spokojená domácnost s.r.o. a proto varuje před takto uzavřenými smlouvami.
Tato společnost zve spotřebitele na prezentaci zboží, které bude prodávat v nově otevřené prodejně v daném městě. Dodnes však žádná slibovaná prodejna nebyla otevřena a společnost s klienty již dále nekomunikuje, poštu nepřebírá, peníze za odstoupení od kupní smlouvy a vrácené zboží nevrací.
Pro podvedeného spotřebitele je pak značně obtížné domoci se svého práva.
SOS MaS doporučuje nepodepisovat nic, čemu spotřebitel nerozumí nebo si nepřečte.
Je proto lepší předejít problémům a podobné akce raději nenavštěvovat!!!
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Marcela Reichelová, předsedkyně, ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je dobrovolnou, nezávislou, neziskovou a nepolitickou organizací sdružující členy na základě společného zájmu. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského a nově i Pardubického kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Sídlo :
Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252
E-mail: ostrava@sos-msk.cz
Poradní dny :
Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíc, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 608 722 582
Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 725 103 567
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhouí středu v měsíci, tel. 573 321 307, 720 436 006
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 720 436 006
Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 608 722 582
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080
Choceň: St: 12.00 – 16.00 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 724 383 488
E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz