Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

„ČERNÝM PASAŽEREM“ BEZ VLASTNÍHO ZAVINĚNÍ

Tisková zpráva ze dne 25. 5. 2015                                       

Asi není třeba zdůrazňovat, že využívat služeb městské hromadné dopravy bez platného lístku se nemá, a rozhodně se to nevyplácí. Pokuta za jízdu bez platného jízdního dokladu, tzv. přirážka k jízdnému, může v České republice dosahovat až 1500,- Kč za každé jednotlivé porušení, a ve většině velkých měst se skutečně pohybuje na této horní hranici, Ostravu nevyjímaje.

Přirážku k jízdnému lze ve většině měst sice podstatně snížit, a to v případě, že cestující zaplatí jízdné a přirážku přímo ve voze v hotovosti nebo do určité krátké doby. Konkrétně v Ostravě, pokud černý pasažér přirážku zaplatí do 7 kalendářních dnů ode dne, kdy jej revizor bez platného dokladu přistihne, zaplatí k jízdnému přirážku 700 Kč. I tak se ale jedná o nezanedbatelnou částku.

Ne zřídka však mohou nastat situace, kdy cestující cestuje bez platného lístku ne vlastní vinou. Jak k tomu může dojít? Velice jednoduše. Zde je jeden z mnoha případů.

Návštěvník Ostravy, který míří z centra na hlavní nádraží, nebo opačným směrem, a který není obeznámený s dopravní situací v centru, se v platném jízdním řádu dozví, že tato cesta zabere 9 minut. S klidným svědomím si tedy zakoupí pro tuto cestu vhodnou krátkodobou časovou jízdenku platnou 10 minut od označení. V souladu s platnými smluvními přepravními podmínkami, se kterými mimochodem vyjadřujeme souhlas nastoupením do vozu, si cestující označí jízdenku bezprostředně po nástupu. Případně odešle požadavek na sms jízdenku před nástupem do vozu, vyčká jejího doručení a nastoupí. Minuty začnou ubíhat. Tramvaj však v průběhu cesty delší dobu stojí, a poctivý cestující začne mít velice nepříjemný pocit, že se do cílové stanice za uvedenou dobu nedostane.

Na Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. se obrátila např. cestující, která ze strachu z nemalé hrozící pokuty raději z vozu během cesty na hlavní nádraží vystoupila, začala shánět nový lístek a riskovala tím zpoždění návazného vlakového spoje. Do stejné situace se může dostat cestující v autobuse, či trolejbuse, který delší dobu stojí na světlech či v zácpě.

Konkrétně v Ostravě se aktuálně opravuje úsek v centru města na Nádražní ulici mezi stanicemi Důl Jindřich a Stodolní. Z důvodu oprav je tramvajová doprava dočasně svedena do jednokolejného provozu. V tomto úseku pak aktuálně dochází pravidelnému zpožďování tramvají oproti avizovanému času v jízdním řádu. Dnes, tedy v pondělí 25. května z důvodu technické závady na signalizaci se tramvajové linky zpožďují dokonce o 10 minut a více.

Bohužel tak není výjimkou, že jízdenka propadne, a podle velice nesmlouvavých přepravních podmínek je z cestujícího rázem černý pasažér.

Dopravní podnik Ostrava a.s. se na svých webových stránkách aktuálně všem cestujícím omlouvá za nepohodlí, které jim v důsledku rekonstrukce ulice Nádražní vznikají, což je chvályhodné.

Podle názoru SOS MaS, z. s., však nejde jen o nepohodlí nebo zpoždění, které by jistě každý rozumný člověk pochopil a omluvil. SOS MaS, z. s. zastává názor, že by měl dopravní podnik, zpoždění spoje zohlednit také při svém rozhodování o tom, zda cestující s krátkodobou časovou jízdenkou porušil smlouvu tím, že chtěl realizovat celou původně plánovanou cestu z jejímž účelem si jízdenku zakoupil a zůstal tak ve zpožděném voze i po skončení platnosti jízdenky.

V případech, kde je důvodný předpoklad, že bude po určitou dobu docházet ke zpoždění spojů (jako nyní na Nádražní ulici) by dopravce měl přistoupit k vydání výlukového jízdního řádu, ve kterém zpoždění oproti klasickému jízdnímu řádu dostatečně zohlední, případně by měl cestující řádně instruovat o tom, jak mají při zakoupení jízdenky postupovat, aby k podobným nepříjemným situacím nedocházelo. Pokud tak neučiní, měl by od uplatňování přirážek k jízdnému v tomto konkrétním případě upustit.

Povinnost spotřebitele zaplatit doplatek k jízdnému (pokutu), která vznikla jako důsledek porušení smlouvy ze strany dopravce, podle našeho názoru zakládá značnou nerovnováhu práv a povinností stran v neprospěch spotřebitele[1].

Z obecné formulace ustanovení o zákazu tzv. nepřiměřených ujednání ve spotřebitelských smlouvách vyplývá zákaz takových ujednání, které spotřebitele zavazují, aby splnil všechny své povinnosti ze smlouvy i v případě, že je podnikatel (v tomto případě dopravce) nesplní[2]. Obsahem přepravní smlouvy je totiž nejen závazek cestujícího dodržovat přepravní řád a smluvní přepravní podmínky a zaplatit jízdné podle tarifu, ale zejména závazek dopravce přepravit cestujícího ze stanice nástupní do cílové stanice spoji uvedenými v jízdním řádu řádně a včas[3].

Spotřebitelům doporučujeme v případě, že se nedomluví přímo s osobou revizora na řešení této nepříjemné situace, podali neprodleně podnět k prošetření u příslušného dopravce, v našem případě tedy u Dopravního podniku města Ostravy.

Přepravní řád je platný v rámci celé České republiky. Podobný problém jako v Ostravě, se tak může vyskytnout v kterémkoliv jiném městě ČR.

[1] § 1813 Zákona č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník: „Ujednání, která zakládaní v rozporu s požadavkem přiměřenosti významnou nerovnováhu práv nebo povinností stran v neprospěch spotřebitele.“

[2] Důvodová zpráva k § 1813 Zákona č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník.

[3] §3 Vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů 175/2000 Sb.o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu.

 

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Marcela Reichelová, předsedkyně,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584


Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je nezávislý, neziskový spolekí, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého a Jihočeského kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :

Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.
554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel.723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1
Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13.00 – 17.00 – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 772 623 536
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin po předcházející tel. dohodě, tel.773 901 773
Uherské Hradiště: St.13.00 – 17.00 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 571 674 516
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 921 290
Děčín: Út: 13.00 – 17.00 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
České Budějovice: Čt: 13.00 – 16.00 hodin každý čtvrtek v měsíci, tel. 607 920 869, 386 360 262
Praha: po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280


E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz
  

Logo_Small