Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

RADY A INFORMACE SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. PŘI NÁKUPECH V PŘEDVÁNOČNÍM ČASE

Tisková zpráva ze dne 28.11. 2014

Advent je přede dveřmi. Tuto neděli se na náměstích ve většině měst rozsvítí stromky, které ohlašují čas blížících se Vánoc. Podle tradice by měl být čas adventní časem rozjímání, klidu a pohody v rodinném kruhu. V dnešní době je to však v mnohém jiné. Čas předvánoční je naopak ve znamení spěchu a nervozity. Je to také období, které bývá pro prodejce, kteří nemají zrovna čisté úmysly, obdobím „žní“.

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. připravilo pro spotřebitele pár rad a informací, na co si v předvánočním čase dát pozor.

Nákupy na internetu

Lidé nemají dostatek času na nákupy v kamenných prodejnách a proto je stále populárnější využívání e-shopů. Nákup přes internet je rychlejší, pohodlnější a mnohdy je zboží na internetu i levnější než v kamenných obchodech. Tento způsob nákupu mívá ovšem i svá úskalí.

Spotřebitelé by měli při výběru zboží či služby vybírat ověřené internetové obchody, zajímat se o kladné reference a ohlasy od jiných spotřebitelů, kteří již v dané prodejně nakupovali či využili jejich služeb. Stejně tak, jako spotřebitelé hledají na obalech výrobků známky kvality (např. klasa apod.), měli by při nákupu přes internet vyhledávat certifikované obchody, které zaručují vyšší míru jistoty. Stejným způsobem by měli postupovat také u nákupů na slevových portálech.

Pokud se rozhodnete nakoupit u neověřeného obchodníka, doporučujeme zvolit způsob platby spíše na dobírku, tedy až po dodání zboží. Platby předem jsou v takovém případě rizikové. Při převzetí zásilky od dopravce je nutné zkontrolovat neporušenost obalu a porušenou zásilku rozhodně nepřebírat, ale s dopravcem sepsat o poškození protokol a kontaktovat dodavatele.

Každá internetová prodejna by měla mít na svých internetových stránkách obchodní podmínky, kde by mimo jiné měla informovat zákazníky o právu na odstoupení od smlouvy. Při nákupu přes internet mají spotřebitelé právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. Někteří spotřebitelé však netuší, že platí i určité výjimky, kdy tak učinit nelze. Jde o případy, kdy je zboží upravené na přání zákazníka, nebo v případě audio a video (i software) nahrávky, jestliže spotřebitel poruší originální obal medií, na dodávku novin, časopisů…

V této souvislosti bychom chtěli připomenout, že právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů má ze zákona spotřebitel v případě nákupu na dálku. Pokud ale dárky zakoupí v „kamenné prodejně“, nemůže na toto spoléhat. Řada kamenných prodejen i velkých nákupních řetězců dává před Vánoci spotřebitelům možnost zboží po Vánocích vyměnit či dokonce vrátit.   Pokud si tedy nejste jisti, zda kupujete vhodný dárek, či velikost, zamiřte do obchodu, který Vám v tomto vyjde vstříc nad rámec jeho zákonných povinností.

Nabídka úvěrů

V letošním roce zaznamenalo Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. mnohonásobný nárůst nabídky spotřebitelských úvěrů v různých podobách – v televizní reklamě, na internetu, prostřednictvím telefonátů či zasláním sms. Vánoční svátky jsou totiž téměř za dveřmi a v mnohých rodinách začíná  převládat nervozita, jelikož jim nevycházejí peníze. Rodiče nechtějí  zklamat děti tím, že by pod stromečkem nenašly dárky, které si přejí, a tak v mnoha případech takovéto nabídce podlehnou. Často aniž by objektivně zvážili veškeré následky, které takováto smlouva pro ně a jejich rodinný rozpočet do budoucna bude znamenat.

Inzeráty a nabídky, kterými se to teď před Vánoci jen hemží, se spotřebitelům snaží namluvit, že půjčit si na Vánoce je vlastně snadným řešením všech problémů a někdy se dokonce snaží vyvolat dojem, že spotřebitel s úvěrem vlastně ušetří či dokonce něco vydělá. Alespoň to tak prezentují inzeráty, kterými se hemží noviny i internet.

Také jste už někde slyšeli: „Podáme Vám pomocnou ruku“, „Férová a bezpečná půjčka na Vánoce“, „Vrátíme Vám splátky zpět“, „Nechte se odměnit z nákupu Vánočních dárků“, nebo „Vrátíme Vám polovinu úroků“? Vše vypadá tak bezproblémově. Lidé podléhají vidině bezstarostných Vánoc. Pak ovšem přichází leden a kruté vystřízlivění. Právě neschopnost dostát svým finančním závazkům je největším rizikem každé půjčky. Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. nedoporučuje řešit peníze na Vánoce půjčkou a zejména půjčkou u neprověřené nebankovní společnosti. Důrazně pak varujeme před nebankovními půjčiteli, kteří nabízejí půjčky do hodnoty 5000,- Kč. Pravděpodobně nebudou požadovat doložení výše příjmu, ani se nebudou příliš nebo vůbec zajímat o úvěrovou historii žadatele. Ve výsledku však u těchto drobných půjček zpravidla věřitel přeplatí vysokou cenou. Často totiž zaplatí kromě úroků, i vysoké poplatky za vyřízení půjčky a sjednání smlouvy, za její správu… Neplatí, že malá půjčka rovná se snadné splacení a v případě, že se Vám splácet nepodaří, můžete většinou očekávat vysoké sankce.

 

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Marcela Reichelová, předsedkyně,                                                              ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je dobrovolnou, nezávislou, neziskovou a nepolitickou organizací sdružující členy na základě společného zájmu. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského a Pardubického kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

 

Sídlo :

Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252
E-mail: ostrava@sos-msk.cz


Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.
554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíc, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel.723 692 166
Olomouc: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 608 722 582
Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 725 103 567
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhouí středu v měsíci, tel. 573 321 307, 720 436 006
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 720 436 006
Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 608 722 582
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080
Choceň: St: 12.00 – 16.00 hodin – každou první středu v měsíci, tel.
724 383