SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z. s.- NOVINKY NA POLI SPOTŘEBITELSKÉHO PRÁVA V ROCE 2016
Tisková zpráva ze dne 28.12. 2015
Český právní řád se již delší dobu potýká s velmi častými změnami právní úpravy. Ty se nevyhýbají ani oblasti tzv. spotřebitelských smluv. Řada aktuálně připravovaných změn souvisí s naším členstvím v Evropské unii a nutností zajistit správné a úplné transpozice příslušných evropských směrnic.
Některé chystané změny jistě budou nebo potenciálně mohou mít pozitivní dopad na spotřebitele, některé změny práva spotřebitelů oproti současnému stavu naopak okleští. Pozorní by neměli být jen spotřebitelé, ale zejména samotní podnikatelé, kteří smlouvy se spotřebiteli uzavírají. Bývá totiž pravidlem, že právo spotřebitele zároveň odpovídá určité povinnosti podnikatele, za jejíž nedodržení hrozí citelné sankce. Co nás tedy ve stručnosti na poli spotřebitelského práva v roce 2016 čeká a nemine?
První novinky nastanou hned v lednu, a to v oblasti smluv o dodávkách energií. Přestože ve většině měst a obcí je podomní prodej zakázán, obchodní zástupci dodavatelů energií tyto zákazy nerespektují. Spotřebitelé, kteří si již zvykli, že od takto uzavřené smlouvy mohou bez udání důvodu a bez sankce odstoupit ještě pět dní do zahájení dodávek, mohou být od ledna 2016 nemile překvapeni.
Pokud jde o smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu uzavřenou na dálku nebo mimo obchodní prostory, typicky tedy při podomním prodeji, bude mít spotřebitel nadále právo od této smlouvy písemně odstoupit, bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce pouze ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření, obdobně, jako je tomu jiných smluv takovýmto způsobem sjednaných. (Odstoupení od smlouvy je potřeba odeslat nejpozději poslední den lhůty.).
Pokud tuto lhůtu spotřebitel nestihne, není ještě vše ztraceno. Nově bude mít právo smlouvu o změně dodavatele energií, kterou uzavřel na dálku nebo mimo obchodní prostory, bez sankce vypovědět ve lhůtě do patnáctého dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu (takto lze vypovědět jak smlouvu na dobu neurčitou, tak smlouvu uzavřenou na dobu určitou). V takovém případě však musí počítat s tím, že poběží výpovědní doba, která činí 15 dnů a počíná běžet až prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi.
Asi nejzásadnější změnu pro všechny spotřebitele přinese právě schválená novela Zákona na ochranu spotřebitele, která již čeká jen na svou publikaci ve Sbírce zákonů.
Mimo nové přesnější a podrobnější úpravy nekalých praktik, přinese jednu zásadní novinku, a tou je nová cesta k řešení spotřebitelských sporů mimosoudní cestou.
Doposud, až na určité výjimky, platilo, že jediným možným způsobem, jak se spotřebitel mohl domoci svých zákonných spotřebitelských práv, pokud je podnikatel odmítal dobrovolně plnit (například práv z vadného plnění, odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů v případě smluv uzavíraných na dálku), bylo obrátit se na obecný soud. Tento způsob řešení, je však časově, finančně a pro řadu spotřebitelů také psychicky tak náročný, že raději na svá práva rezignují.
Strany sporu mohly také využít služeb spotřebitelských organizací, mediátora, případně speciálního rozhodce pro řešení sporu v rozhodčím řízení.
V případě specifického zboží, nebo služeb se spotřebitel dokonce mohl obrátit příslušný orgán mimosoudního řešení sporů, kterým je finanční arbitr v případě finančních služeb, Český telekomunikační úřad v případě elektronických komunikací a poštovních služeb, Energetický a regulační úřad v oblasti elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství. Pro ostatní smlouvy, nejčastěji kupní smlouvy na spotřební zboží, však žádné takové místo ze zákona neexistovalo.
V příštím roce bude mít nově každý spotřebitel právo na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů i z těchto smluv. Kompetentním orgánem, který bude oprávněn řešit spotřebitelské spory, bude zejména Česká obchodní inspekce. Jak konkrétně bude řešení sporů touto cestou vypadat, Vás budeme včas informovat.
Změnám se nevyhne ani cestovní ruch. Po dlouhých peripetiích, které se týkaly zejména pojištění cestovních kanceláří, byla schválena novela zákona 159/1999 Sb. Ta nakonec výslovně stanovuje povinnost pojišťoven plnit pouze do sjednaného limitu, za jehož výši odpovídá v době trvání pojištění CK. Novela však současně předpokládá vytvoření státního garančního fondu jako doplňkové pojistky. Přestože smlouvy o zájezdu patří z pohledu spotřebitele k těm nejproblémovějším, a řada cestovních kanceláří a agentur se stále nevyrovnala s novým občanským zákoníkem, doufejme, že turistická sezóna 2016 proběhne pro všechny zúčastněné bez problémů.
Velké změny čekají v roce 2016 na spotřebitele také v oblasti finančních smluv.
Jednak se zlepší postavení klientů zkrachovalých bank či družstevních záložen, kteří mají uloženy vyšší částky. K základní náhradě za vklady, která zůstává nezměněna, tedy ve výši celého vkladu vč. úroků, maximálně však do výše 100 000 EUR, bude v některých specifických situacích umožněno klientům zkrachovalé banky či družstevní záložny požádat navíc o dodatečnou náhradu vkladu, pokud měl klient uloženo více peněz, než odpovídá základnímu limitu 100 000 EUR. Vkladatelé budou také lépe informováni ze strany bank a družstevních záložen o existenci a fungování systému pojištění vkladů v České republice.
Dočkat nové úpravy by se pak měly zejména smlouvy o spotřebitelském úvěru, tedy oblast, kde dnes dochází ke značnému počtu případů poškozování práv spotřebitelů. Návrh nového zákona o spotřebitelském úvěru, který byl postoupen poslanecké sněmovně teprve nedávno, klade vyšší nároky na odbornost osob zapojených do poskytování a zprostředkování úvěrů, stanovuje přesnější pravidla pro postup při poskytování úvěrů, stanovuje jasné postupy při následném nakládání s úvěrem, resp. se smlouvou o úvěru, ať již se strany spotřebitele, nebo věřitele, a zvyšuje ochranu spotřebitele při vymáhání případných nároků z poskytnutého úvěru. Celou koncepci pak zastřešuje jednotný dohled ČNB, která by měla převzít některé kompetence ČOI a ŽÚ. Rozsáhlý návrh pravděpodobně v průběhu legislativního procesu ještě dozná určitých změn, budeme Vás včas informovat.
Rozsah této zprávy neumožňuje, abychom všechny změny, které spotřebitele a podnikatele v roce 2016 čekají, dopodrobna rozebrali. Jaké budou mít výše uvedené změny dopady na praktický život nás všech, lze také pouze odhadovat. Doufejme však, že se bude jednat o změny pozitivní, které přispějí ke kultivaci vztahů mezi spotřebiteli a podnikateli.
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. přeje v roce 2016 všem spotřebitelům i podnikatelům klid a pohodu a jen samá příjemná překvapení.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Marcela Reichelová, předsedkyně,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je nezávislý, neziskový spolekí, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého a Jihočeského kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Sídlo :
Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz
Poradní dny :
Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1
Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13.00 – 17.00 – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 772 623 536
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin –po předcházející tel. dohodě, tel. 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13.00 – 17.00 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 571 674 516
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080
Pardubice: Čt.: 13 – 17 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.723 692 166, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 921 290
Děčín: Út: 13.00 – 17.00 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
České Budějovice: Čt: 13.00 – 16.00 hodin každý čtvrtek v měsíci, tel. 607 920 869, 386 360 262
Praha: po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280
E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz