Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. VARUJE – ČTĚTE PIKTOGRAMY

Tisková zpráva ze dne 6.4. 2016

Proč číst piktogramy údržby na oblečení?

Poslední záchvěvy zimy máme, doufejme, už za sebou. Předpověď počasí na následující dny a konec plesové sezóny vybízí k tomu, abychom už konečně zazimovali naše bundy, kabáty i společenské oblečení a vytáhli letní outfity. Také Vás láká myšlenka všechno zimní oblečení teď pouze uskladnit a vyprat nebo vyčistit až zase přijde čas plískanic? Vězte, že Vašemu oblečení mnohem více prospěje, pokud se o něj náležitě postaráte už teď. Nebude tak lákat moly a nenačichnou od něj ostatní kousky atd. 

Buďte však opatrní, každý materiál si žádá svoje!

Na spotřebitelskou poradnu SOS MaS, z. s. se v poslední době obrátilo několik spotřebitelů, kteří byli nepříjemně překvapeni zamítnutou reklamací oblečení. Bohužel ve většině případů jsme museli konstatovat, že toto zamítnutí bylo oprávněné a reklamovaná vada byla způsobena nesprávným udržováním. Ve všech případech spotřebitelé připustili, že se neřídili pokyny výrobce nebo prodejce k údržbě. Jak to tedy je?

Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele nejen o vlastnostech prodávaných výrobků, ale i o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné.

Podle Zákona na ochranu spotřebitele musí prodávající uvádět informace o výrobcích v českém jazyce, přičemž zákon připouští, že některé jednotlivé informace mohou být poskytnuty i v podobě symbolů, tzv. piktogramů. Ty musí být taktéž srozumitelné, čitelné a úplné. Většina výrobců a prodávajících opatřuje textil standardizovanými symboly údržby (vaničkou pro praní, trojúhelníkem pro bělení, čtvercem pro sušení, žehličkou pro žehlení a kolečkem pro profesionální ošetřování, každý symbol v v několika variantách). Pokud se prodávající rozhodne piktogramy použít, je povinen na požádání spotřebitele vysvětlit, nebo vhodně zpřístupnit jejich význam.

Pozor: Za poskytnutí správných informací odpovídá prodávající! Nemůže tedy tvrdit, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo jeho dodavatel.

O způsob údržby je vhodné se zajímat již v době koupě!

Většina spotřebitelů se stále ještě, co se týče oblečení, rozhoduje stylem  – líbí, nebo nelíbí. Roste skupina těch, kteří kladou důraz na použité materiály a jejich funkčnost. Jak však dokazují poslední zkušenosti z našich poraden, jen velmi málo spotřebitelů se před koupí zajímá o to, jak bude o výrobek muset pečovat, aby si zachoval své vlastnosti. Jinou péči totiž vyžadují výrobky z vlny, jinou společenské šaty ze saténu či taftu, zvláštní péči potřebují vysoce funkční materiály, nebo výrobky obsahující přírodní peří, či výrobky z přírodní kůže.

Jedna spotřebitelka přiznala, že pokud by věděla, že bude muset její drahý světlý kabát, čistit pouze chemicky, tj. dávat jej i vzhledem k barvě poměrně často k profesionálnímu čištění do čistírny, nikdy by si jej nekoupila. Bohužel, v rozporu s návodem k údržbě na štítku, jej dala do pračky, a tak jej takřka zničila. Před nákupem proto vždy zvažte, zda budete ochotni a schopni se o výrobek náležitě starat, pokud ne, raději sáhněte po materiálech nenáročných na údržbu, nejlépe takových, které můžete bez obav prát při běžných teplotách v pračce.

Před údržbou kontrolujte štítky!

V poradnách jsme se setkali také s několika zamítnutými reklamacemi péřových bund, jejichž výplň se z důvodu nesprávné údržby, zejména nesprávným způsobem sušení srazila do nevzhledných chuchvalců. Naštěstí poté, co byli spotřebitelé upozorněni na povinnost postupovat v souladu s návodem k údržbě, a své bundy po opětovném vyprání sušili dle pokynů výrobce v sušičce za použití tenisových míčků, nebo navštívili čistírnu, bylo vše napraveno. Ne vždy však lze vadu způsobenou špatnou údržbou ještě napravit, v některých případech je škoda na věci nevratná, a proto doporučujeme před jarní údržbou zimních věcí vždy zkontrolovat všechny štítky a piktogramy. Postupujte zásadně v souladu s nimi, můžete předejít nechtěným výsledkům.

Postupovali jste v souladu s pokyny a přesto je oblečení po údržbě zničeno – Reklamujte!!!

Samozřejmě může nastat i případ, a v našich poradnách jich také není málo, kdy přesto, že zákazník postup uváděný výrobcem či prodejcem dodržel, oblečení změní svůj vzhled natolik, že to nelze považovat za důsledek běžného opotřebení. V takovém případě se nenechte odradit a výrobek u prodávajícího reklamujte!

 Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Marcela Reichelová, předsedkyně,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je nezávislý, neziskový spolekí, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého a Jihočeského kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

 Sídlo :

Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Čt: 14 – 16 hodin, každý druhý a čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1
Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13 – 17 – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 772 623 536
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin –po předcházející tel. dohodě, tel. 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Rožnov p.R.: Čt.12 – 16 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 773 901 773
Valašské Meziříčí: St: 13.–17 hodin–každou čtvrtou středu v měsíci, tel.571 674 516
Křtiny: St: 16 – 18 hodin – první a třetí pátek v měsíci, tel. 516 439 080
Pardubice: Čt.: 13 – 17 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.723 692 166, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 921 290
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
České Budějovice: Čt: 13 – 16 hodin každý čtvrtek v měsíci, tel. 607 920 869, 386 360 262
Praha: po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz

Logo_Small