SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z. s. VARUJE PŘED FALEŠNÝMI PRŮZKUMY PŘED OBCHODNÍMI DOMY
Tisková zpráva ze dne 8.7. 2014
Od ledna, kdy platí novela Zákona o ochraně spotřebitele, která upravuje povinnosti pořadatelů předváděcích akcí, se jako zázrakem již naše schránky neplní tištěnými pozvánkami na různé „výlety“ s obědem a dárky zdarma. Pozvánky na takovou akci musí totiž kromě jasného určení kdy a kde se akce koná, obsahovat také údaje o pořadateli akce a o tom, jaké výrobky nebo služby budou v rámci akce nabízeny, a to se pořadatelům nelíbí.
Znamená to ale, že by se „předváděčky“ pro seniory podařilo v České republice vymítit? Bohužel nikoliv. Poradny Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. nezaznamenaly větší pokles poškozených spotřebitelů. Prodejci jen změnili taktiku a vymýšlejí nové způsoby, jak seniory na předváděcí akce dostat. Jsou při tom velice vynalézaví a nebojí se zneužít jména některé renomované společnosti. Před časem varoval své klienty např. mobilní operátor O2, jehož jménem podvodní prodejci spotřebitelům slibovali dva tisíce korun jako odměnu za dlouhodobé používání pevné linky. Peníze si klient ovšem musel přijít vyzvednout na předváděcí akci.
Novinkou poslední doby, kterou jsme zaznamenali v poradnách Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. jsou falešné průzkumy před obchodními domy.
Scénář je přibližně následující: Solidně oblečený člověk osloví na parkovišti seniora s tím, že je zaměstnancem dané prodejny a provádí průzkum spokojenosti zákazníků s nabídkou, službami, kvalitou atd. Za účast v krátké anketě přislíbí zapojení do soutěže o hodnotné ceny, stačí jen odpovědět na pár otázek a uvézt telefonní číslo pro případ výhry.
Senior, pak opravdu „vyhraje“. Pro „výhru“ si však musí přijet na předem smluvené místo, kde však na něj čeká nemilé překvapení. Aniž by chtěl, ocitá se na předváděcí akci, kde je často vystaven nepřiměřenému nátlaku ze strany prodejců a nekalými praktikami je přinucen ke koupi předraženého zboží, které ve skutečnosti vůbec nepotřebuje. Zízkání zaplacených finančních prostředků zpět pak bývá v praxi velice obtížné.
Sdružení obrany spotřebitelů spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. doporučuje proto všem spotřebitelům, aby byli v případě, že jsou takto osloveni, obezřetní.
V případě, že má spotřebitel jakékoliv pochybnosti o tom, zda osoba provádějící průzkum je skutečně zaměstnancem firmy jak tvrdí, může se obrátit přímo na zaměstnance či vedení provozovny, např. prostřednictvím informačního koutku, který bývá v každé provozovně.
Zejména starším spoluobčanům pak doporučujeme, aby se v prostorách před nákupními středisky vůbec nezastavovali s cizími osobami. Jsou to totiž ideální místa nejen pro tento typ podvodu, ale také pro kapesní zloděje, falešné sbírky apod.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Marcela Reichelová, předsedkyně, ,
reichelova@sos-msk.cz,
tel. 602 722 584
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je dobrovolnou, nezávislou, neziskovou a nepolitickou organizací sdružující členy na základě společného zájmu. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského a nově i Pardubického kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Sídlo :
Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252
E-mail: ostrava@sos-msk.cz
Poradní dny :
Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíc, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 608 722 582
Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 725 103 567
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhouí středu v měsíci, tel. 573 321 307, 720 436 006
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 720 436 006
Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 608 722 582
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080
Choceň: St: 12.00 – 16.00 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 724 383 488
E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz