Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. RADÍ –

NÁKUPY VÁNOČNÍCH DÁRKŮ PŘES INTERNET

Tisková zpráva ze dne 25. 11. 2020

Blíží se doba vánočních svátků a každý touží svým nejbližším udělat radost hezkým vánočním dárkem. Letos ovšem bude vánoční nakupování vypadat trochu jinak. Koronavirus změnil životy nás všech v mnoha směrech. Druhá vlna pandemie povinně uzavřela také řadu provozoven obchodů, do popředí se tak dostává internetový prodej. Tradiční předvánoční shon se proto přesouvá do virtuálního světa.

Obchodníci se snaží tomuto stavu přizpůsobit, mnozí se rovněž přesouvají na internet, zprovozňují se tak nové e-shopy, ale i stávající internetoví prodejci využívají příležitosti a přicházejí s nejrůznějšími akcemi. Nabídka na internetu se tak rozšiřuje. Bohužel se na tento způsob prodeje zaměřili nejen poctiví prodejci, ale také ti, kteří aktuální situace zneužívají.

Mnoho spotřebitelů již nakupování přes internet dobře zná, současná doba tomuto nákupu učí i ty, kteří s tímto způsobem nakupování dosud nemají žádnou zkušenost. Pojďme si proto připomenout,  jaká pravidla by měl kupující dodržovat.

Vůbec nejdůležitější pro úspěšný nákup na internetu je pečlivý výběr e-shopu, na kterém nakoupíme. Vzhledem k velkému počtu falešných e-shopů působících v online prostředí je obezřetnost zcela na místě. Na první pohled se seriózní e-shopy od těch problematických bohužel  příliš neliší. Dobře vypadající stránky se spoustou obrázků lze dnes vytvořit poměrně snadno. Jak je tedy lze nejlépe rozpoznat? Čím víc informací se budete snažit o e-shopu zjistit, tím více eliminujete případné riziko spojené s problematickým nákupem.

Které indicie nám mohou napovědět, zda je e-shop skutečně seriózní?

  • Údaje o provozovateli. Za velmi nedůvěryhodné se považuje to, pokud obchodník ve svých kontaktech nezveřejňuje oficiální název, adresu sídla a IČO. Tento údaj přitom totiž musí na svém webu uvádět ze zákona. Přestože by vám bylo zboží doručeno, při chybějící identifikaci prodejce, nebudete mít kam vadné zboží vrátit, případně kde uplatnit reklamaci.
  • Obchodní podmínky. Na stránkách e-shopu rovněž nesmí chybět obchodní podmínky, informace o dopravě, platbě a postupu při případném vrácení zboží nebo reklamaci. Pokud s některým ustanovením obchodních podmínek nesouhlasíte, raději se poohlédněte po jiném prodejci.
  • Příliš nízké ceny, nebo prodej sortimentu, který už není v prodeji. Nízká cena za módní a značkové zboží je vždy podezřelá. Raději v tom případě nevolte platbu předem, je lepší připlatit si za dobírku. Pečlivě si e-shop prověřte i pokud  tuto možnost platby vůbec nenabízí!
  • Recenze zákazníků. Existují servery, které sbírají recenze zákazníků.  Tyto užitečné informace vám mohou pomoci ověřit důvěryhodnost e-shopu. U nedávno založených e-shopů, bez dostatečného počtu recenzí zákazníků, buďte obezřetní. Pokud má e-shop větší množství negativních recenzí, pak raději nespoléhejte na to, že Vám se nic podobného nepřihodí.
  • Platba. U neověřeného e-shopu raději zvolte platbu na dobírku.

Česká obchodní inspekce průběžně aktualizuje na svých stránkách seznam rizikových e-shopů. Zde si můžete pokusit daný e-shop prověřit. Téměř každý den na něm přibývají další adresy. Tento seznam tak nikdy nebude úplně kompletní.

Buďte opatrní také při přebírání zásilky od dopravce. Vždy zkontrolujte neporušenost obalu. Pokud je balík poškozen, zboží raději nepřebírejte a kontaktujte prodávajícího, vyhnete se případným dalším problémům.

Nákup na internetu je specifický tím, že si nemůžeme předem zboží prohlédnout a vyzkoušet. Jsme-li s výběrem zboží spokojeni, je vše v pořádku. Ovšem co dělat, když nám zboží doručí  domů a my zjistíme, že neodpovídá naší představě?

Většina spotřebitelů nakupujících na internetu již dnes ví, že mají právo od smlouvy uzavřené přes internet odstoupit bez udání důvodu. Lhůta činí 14 kalendářních dnů a běží od převzetí zboží.  Pozor! Od smlouvy ale musí odstoupit kupující, nemůže tak učinit obdarovaný, pouze pokud by byl kupujícím k tomuto úkonu zplnomocněn. K odstoupení můžete využít vzor na odstoupení, který by vám měl prodávající obdržet spolu s poučením předat. Zboží samozřejmě musíte prodávajícímu v pořádku vrátit. Ten je povinen vrátit nejen samotnou cenu, kterou jste za zboží zaplatili, ale i náklady na poštovné a balné, které nám původně naúčtoval. Pozor doba na rozmyšlenou je určena pouze na vyzkoušení zboží, stejným způsobem, jakým bychom si jej mohli vyzkoušet v kamenném obchodě. Tato lhůta rozhodně neslouží k tomu, abychom zboží  používali.

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :

Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Vzhledem k aktuálnímu epidemiologickému vývoji a novému nařízení vlády ČR o krizových opatřeních bylo Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s. opět nuceno upravit provoz spotřebitelských poraden.

V důsledku těchto nařízení se Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. rozhodl od 1. listopadu 2020 nechat otevřená stálá poradenská místa v Ostravě, Bohumíně a Přerově, a to v klasických otevíracích časech. Poradny v Ostravě a Bohumíně budou posíleny o další 1 den v týdnu, a to středu v době od 12.00 do 16.00 hodin. Poradna v Přerově bude posílena o 1 den v týdnu, a to pátek, v době od 12.00 do 16.00 hodin. Otevřena bude také výjezdní poradna v Brně. Aktuální informace k otevření jednotlivých poraden budou umísťovány na https://www.sos-msk.cz/poradny/

Tato posílená otevírací doba stálých poraden bude platná do doby, než skončí vyhlášená krizová opatření a než spolupracující organizace a jednotlivé městské úřady umožní přístup našim pracovníkům do prostor určených k poradenské činnosti.

V zájmu vlastní ochrany i ochrany našich poradců, je potřeba k návštěvě poradny vždy předchozí telefonická objednávka (na některém z níže uvedených čísel)!

Dodržení všech hygienických opatření při návštěvě poradny – vzdálenost, roušky, dezinfekce atd. je samozřejmostí.

Spotřebitelé mohou nadále bez omezení využívat naše poradenské služby na dálku prostřednictvím poradenského emailu poradna@sos-msk.cz, nebo vložením dotazu na webu https://www.sos-msk.cz/online-dotazy/ i využívat poradenskou linku 608 722 582 posílenou o další tři telefonické linky. Volat můžete také na čísla 607 398 511, 606 382 280 a 602 722 584 v pracovní dny v době od 9:00 do 16:00 hodin.

Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.