Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

V E-SHOPECH NAKUPUJE UŽ 77% ČESKÝCH ONLINE SPOTŘEBITELŮ

Češi přitom nakupují nejenom v domácích e-shopech, ale také v těch zahraničních. Cena přitom už není tím hlavním kritériem, které rozhoduje. Důležitou se stává šíře sortimentu a kvalita a dostupnost zboží. Nejvíce přitom táhnou české spotřebitele oděvy, elektronika a hračky. Alespoň to vyplývá z nejnovějšího průzkumu společnosti PayPal a organizace GfK.

Čeští zákazníci sice preferují české obchody, stále častěji ale také nakupují v těch zahraničních. Průzkum uvádí, že 16 % zákazníků alespoň jednou za půl rok, nakupuje v zahraničních online obchodech. Mezi českými zákazníky přitom vedou internetové obchody v Číně, kde nakoupila už více než polovina „online zákazníků“, které jsou následovány německými, americkými a britskými e-shopy.

Češi nejvíce nakupují oblečení

Přitom důvody, proč Češi nakupují v zahraničních e-shopech, se mění. Cena je důležitá pouze v případě čínských obchodů. Zákazníci se ale stále víc rozhodují podle dostupnosti zboží, které není možné dostat doma a důležitá je pro ně také vyšší kvalita produktů, příznivý směnný kurz či větší výběr zboží a stylů.

Čechy přitom nejvíce táhne do zahraničních e-shopů oblečení, které nakupuje více než třetina. Až za nimi je spotřební elektronika, kterou takto nakupuje 28 % a hračky (15 %). I zde se ale trendy trochu mění: Na vzestupu jsou například šperky či péče o tělo.

Nákupy v čínských e-shopech

„Čeští zákazníci stále lépe chápou přínosy digitální globalizace obchodování,“ říká Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro střední a východní Evropu.

„Díky tomu můžeme pozorovat, že téměř denně využívají cenově výhodné nákupy v Číně. Počet zákazníků, kteří tam nakupují, trvale roste. V roce 2014 pravidelně nakupovalo online v čínských e-shopech 26 % Čechů a nyní je to již 53 % českých zákazníků, kteří nakupují v zahraničí,“ dodává Matt Komorowski.

Ochrana kupujících 

„Stále více nakupujících si také uvědomuje bezpečnostní rizika. Proto přichází PayPal s programem ochrany kupujících Buyer Protection Program. Tím pokrýváme nákupy z jakékoli části světa a v rámci programu Refunded Returns dokonce hradíme náklady na vrácení produktu zpět prodejci. Náš přístup umožňuje lidem nakupovat kdekoli a bez obav.“

Online nakupování s sebou nese ale také především bezpečnostní rizika spojená s placením za objednané zboží. Důležité je proto zvolit správný způsob platby. Podle zmíněného aktuálního průzkumu je mezi českými spotřebiteli nejoblíbenějším způsobem platby za nákupy v zahraničí PayPal, při nákupech v zahraničních e-shopech jej využívá 36 %. Pro srovnání, druhý nejoblíbenější způsob na seznamu (bankovní platební karty) používá 33 % českých online nakupujících.

Zdroj: denik.cz