Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Nákupy přes sociální sítě, jako je Facebook, Instagram či TikTok, se stávají čím dál populárnějšími. Stylová reklama, videa, atraktivní fotky produktů ale mohou kupující zmást, čehož zneužívají neféroví prodejci hlavně z mimoevropských zemí a podvodníci, kteří nemají v úmyslu jakékoli zboží poslat nebo zasílají výrobky zcela jiné kvality, než inzerují. Jak je poznat a nenechat se napálit? Pokud jste uvažovali o nákupu „mystery boxu“ s překvapením, tento článek je také pro vás.

Na sociálních sítích často není jasné, kdo za novým či dosud neznámým obchodem stojí. Chybí adresa prodejce, e-mail, telefonní číslo a dostatečné obchodní podmínky? Nákup dobře uvažte. Neví se totiž, zda zboží náhodou nepřijde ze země mimo EU a zda nebudete muset platit clo, nebo kam poslat odstoupení od smlouvy a vracené zboží. Klamavé mohou být až příliš pochvalná vyjádření „spokojených zákazníků“ v komentářích. Zkuste si také projít nezávislé recenze na internetu.

Někteří prodejci lákají zákazníky na podezřele výhodné soutěže, kde účastník nic nevyhraje, nebo slevové akce, kde zaplatíte nakonec víc, než je uvedeno.

Při nákupu na sociálních sítích se často vyžaduje platba bankovním převodem, u které není způsob, jak v případě potíží peníze získat zpět, pokud zboží není doručeno nebo prodejce nevrátí peníze při odstoupení od smlouvy. Jiné je to u platby kartou, kde banka spotřebitele může použít k vrácení peněz nástroj zvaný chargeback. Podobné možnosti refundace nabízí i platformy pro elektronické platby.

Módním fenoménem jsou tzv. „mystery boxy“, lákající na mezi lidmi oblíbená překvapení. Jde o nákup balíčku s pouze obecně specifikovaným obsahem, typicky „elektronika“. Prodejci tvrdí, že se jedná o neotevřené vrácené zásilky od zákazníků různých e-shopů, kteří odstoupili od smlouvy. Ačkoli se to může zdát jako skvělý způsob, jak získat hodnotné věci za nízkou cenu, skrývá se za tím riziko. Spotřebitelům mnohdy přichází nekvalitní zboží s výrazně nižší hodnotou, než je zaplacená částka, nebo se může jednat o vadné či poškozené výrobky.

Například české spotřebitelce, která se obrátila na Evropské spotřebitelské centrum, přišly namísto drobné elektroniky, v podobě například očekávané power banky apod., nafukovací balónky a plastové figurky.

Mnozí prodejci „mystery boxů“ odmítají v takových případech porušení smlouvy se spotřebiteli vůbec komunikovat. Také nepřipouštějí možnost vrácení zboží, pokud spotřebitel balíčky z „mystery boxu“ rozbalil a zjistil, že mu dodané věci nevyhovují.

V období začínajících vánočních nákupů online je vhodné mít se na pozoru a zdánlivě výhodné nabídky si dobře prověřit, pokud jsou od dosud nevyzkoušených prodejců.

zdroj: evropskyspotrebitel.cz, novinky ze dne 30.10 2024
foto: ilustrační, canva,com