VÝZKUM SVAZU ŘECKÝCH PRACUJÍCÍCH SPOTŘEBITELŮ EEKE: „ELEKTRONICKÉ TRANSAKCE A SENIOŘI“
Svaz spotřebitelů v Řecku, představil na tiskové konferenci, která se konala 23. června, zvláště důležitý online průzkum s názvem „Elektronické transakce a senioři“ pro potřeby projektu „Digitální komunity seniorů“, který byl realizován v rámci programu Aktivní Občanský fond.
Pomocí vzorku 366 účastníků ve věku 60 let a více zkoumali úroveň znalostí účastníků s internetem, elektronickými zařízeními, digitálními transakcemi a službami a na druhé straně trendy a společné postupy lidí tohoto věku, v rámci těchto otázek.
Z výzkumu vyplynuly tyto klíčové závěry:
- Většina (73,5%) nezná práva a povinnosti spotřebitelů při elektronických transakcích.
- Pouze 3 z 10 jsou s internetem dobře obeznámeni, zatímco asi 2 z 10 uvedly, že nemají absolutně žádné znalosti.
- V případě nouze, kdy by musely být pobočky bank uzavřeny, více než polovina nebude schopna dokončit své transakce digitálně
- Pouze 1 z 10 by důvěřoval plně digitální bance bez poboček
- 7 z 10 považuje riziko ztráty zaměstnání za nejdůležitější nevýhodu digitálních služeb
- 9 z 10 používá jedno nebo více elektronických zařízení nejčastěji smartphony (40 %)
- Většina preferuje službu z pobočky banky (52,46%).
- Většina (56,83%) prohlašuje pozitivní predispozici k provádění svých bankovních transakcí elektronicky, aby tak ušetřili čas a úsilí.
- Účastníci se zabývají otázkou bezpečnosti elektronických transakcí zejména z důvodu obecné neznalosti digitální reality
- Ve stejném kontextu 7 z 10 respondentů uvedlo, že neobchodují digitálně, protože buď nejsou obeznámeni, nebo obecně nejsou schopni procesu porozumět.
- Téměř polovina uskutečňuje elektronické transakce téměř jednou týdně, zejména za platby účtů (86,67%), sledování jejich účtů (70,91%), převody peněz (67,88%) a online nakupování. Stejné transakce uvedli i ti, kteří neprovádějí elektronické transakce
- Pouze 2 z 10 používají předplacenou kartu
- Velká většina (91,49%) neutrpěla finanční ztrátu po nebezpečném online nakupování
- 3 z 10 účastníků neví rozdíl mezi kreditní a debetní kartou
- Jsou velmi citliví na vydání osobních údajů, a proto většina z nich neuchovává PIN a IBAN spolu s kartami
- Jsou si vždy vědomi zůstatku na účtu a všech svých finančních transakcích (75%).
- Většina zná produkty elektronického / digitálního bankovnictví, a zároveň z výzkumu vyplývá, že s bankomaty jsou mnohem lépe obeznámeni (44,54%) než s jinými formami elektronického a digitálního bankovnictví jako: mobilní bankovnictví, telefonní bankovnictví
- 66,12% respondentů považuje technologii za důležitý faktor pro lepší služby zákazníkům ze strany banky.
- Nedostatek informací se odráží u zvláštních výhod poskytovaných DEKO pro seniory ve výši 75,14%. Velká většina, 8 z 10, uvedla, že tyto výhody nikdy nevyužila
- Procento mužů bylo 49,73% a žen 50,27%. Většina z nich patřila do věkové skupiny 60 – 65 let. Největší procento jsou důchodci (63,66%). 20% má měsíční příjem 0 500 EUR, zatímco 40% má měsíční příjem 500 – 1000 EUR
Průzkum byl proveden od 1. 5. 2012 do 20. 5. 2012 na adrese www.eeke seniors.gr
Účelem výzkumu bylo zjistit potřeby osob starších 60 let s cílem připravit studii založenou na vytvoření vzdělávacích materiálů pro výcvik 200 osob v 10 městech v Řecku v oblasti bezpečného používání elektronických transakcí.
Projekt „Digitální senioři“ je realizován v rámci programu Fondy aktivních občanů, přičemž implementačním orgánem je Řecká sdružení spotřebitelů. Program aktivních občanských fondů ve výši 12 milionů EUR je financován Islandem, Lichtenštejnskem a Norskem a je součástí mechanismu financování Evropského hospodářského prostoru (EHP) na období 2014 2021, známého jako Granty EHP. Cílem programu je posílit udržitelnost občanské společnosti a zdůraznit její úlohu při podpoře demokratických procesů, posílení účasti občanů ve společnosti a při ochraně lidských práv. Spravování programu fondu aktivních občanů pro Řecko bylo společně prováděno nadací Bodosaki a SolidarityNow.