Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

REKLAMACE – nedodržení lhůty pro vyřízení reklamace

Prodávající samozřejmě odpovídá za to, že Vám předá věc, která nemá vady. Pokud tomu tak není, můžete se rozhodnout, zda budete chtít výrobek opravit nebo vyměnit za nový. Pozor, výměnu za nový kus  lze požadovat pouze v případě, že to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené a pokud se týká vada pouze některé součásti, můžete požadovat pouze výměnu této součásti nikoliv celého výrobku. Není-li výše uvedený postup možný, máte právo od smlouvy odstoupit. Alternativně ke všem možnostem můžete žádat také  přiměřenou slevu s ceny věci. Pokud reklamujete do 6 měsíců od zakoupení zboží, zákon předpokládá, že vada existovala již v době převzetí, přičemž prodávající může prokázat opak.

Táž práva přísluší spotřebiteli také v případě, jde-li sice o vady odstranitelné, ale pro opětovné vyskytnutí vady po opravě nebo pro větší počet vad nemůže reklamovanou věc řádně užívat. Z ustálené judikatury vyplývá, že se jedná o případy třetí oprávněné reklamace stejné vady nebo čtvrté vady různé. Stejně se posuzují tři vady projevené současně.

Nový občanský zákoník již v případě koupě zboží nerozděluje případné vady na opravitelné a neopravitelné, ale je podstatné, zda vada znamená podstatné nebo nepodstatné porušení smlouvy. Podstatným porušením smlouvy je takové porušení, že kdyby o něm zákazník věděl předem, smlouvu by neuzavřel, jiná porušení smlouvy jsou nepodstatná. Při podstatném porušení smlouvy si můžete vybrat mezi opravou, výměnou za nové bezvadné zboží, slevou, či dokonce odstoupit od smlouvy.

!Svou volbu způsobu řešení reklamace sdělte prodávajícímu co nejdříve, v ideálním případě již při uplatnění reklamace. Pokud tak neučiníte včas, bude se porušení smlouvy považovat za nepodstatné a můžete ztratit nárok na odstoupení od smlouvy nebo výměnu!

Reklamovat lze i zlevněné zboží, je-li však sleva poskytnuta na určitou vadu, pak tuto vadu nelze reklamovat. Reklamovat samozřejmě nejde vady způsobené běžným opotřebením.

Reklamace včetně případné opravy musí být vyřízena bez zbytečného odkladu maximálně do 30 dnů, jinak má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. S prodávajícím se spotřebitel může domluvit i na lhůtě delší.

 

Vzor: Odstoupení od smlouvy pro nedodržení lhůty pro vyřízení reklamace.

Adresát Prodejce s. r. o.

Horní konec 1, Dolní

IČ. 12345678

(zde spotřebitel vloží jméno a příjmení/obchodní firmu, adresu sídla a případně faxové číslo a e-mailovou adresu podnikatele):

 

Věc: Odstoupení od smlouvy pro nedodržení lhůty pro vyřízení reklamace.

 

Dne ………………………….. jsem ve Vaší provozovně ……………………. reklamaci ………………………….. (zboží).

Ve smyslu ust. § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, jste jako prodávající povinen reklamaci včetně odstranění vady vyřídit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne jejího uplatnění. Marné uplynutí této lhůty se považuje za podstatné porušení smlouvy.

S ohledem na skutečnost, že do dnešního dne, tj. ……….. dnů od uplatnění mé reklamace nebyla z Vaší strany reklamace vyřízena, došlo uplynutím této lhůty k podstatnému porušení smlouvy, které mi v souladu s ust. § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, zakládá právo odstoupit od smlouvy.

S odkazem na výše uvedené využívám svého práva a odstupují tímto od kupní smlouvy uzavřené dne ………………………….

Kupní cenu ve výši ……………………………..zašlete na můj bankovní účet č ……………………….. vedený u ……………… banky, a. s., a to nejpozději do 15 dnů ode dne doručení tohoto odstoupení.

 

V ………………………. dne ……………………………….

 

………………………………………..

(vlastnoruční podpis)

……………………………….(Jméno a příjmení) ……………………………… (Adresa) ……………………………… (kontakt telefon, e-mail..)

 

Přílohy:

Kopie kupní smlouvy/dokladu o koupi
Kopie reklamačních protokolů

 

Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.