Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

ZMĚNA DODAVATELE ENERGIÍ

Právo na změnu dodavatele energií má každý zákazník, rozdíly jsou v tom, jak rychle a s jakými náklady tuto změnu v závislosti na obsahu smlouvy u původního dodavatele může realizovat.

1) Původní smlouva na dobu neurčitou

Výpovědní doba u smluv na dobu neurčitou je podle zákona tříměsíční (ve smlouvě může být sjednána i kratší) a počíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byla výpověď podána. Výpovědní doba bývá zpravidla obsažena v obchodních podmínkách.

2) Smlouva na dobu určito

Změnu dodavatele energií je třeba realizovat v určitém vymezeném časovém období. Prostudujte si podrobně obchodní podmínky u stávajícího dodavatele.

V případě, že oznámení o ukončení smlouvy není podáno včas, smlouva u stávajícího dodavatele se zpravidla automaticky prodlouží na další smluvní období!!!

Předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou zase bývá spojeno se sankčním poplatkem.

Zvláštní případy práva na odstoupení od smlouvy

1) Podomní prodej

V případě podomního prodeje lze na základě §11a odst. (2) Energetického zákona lze od této smlouvy písemně odstoupit bez udání důvodů a bez jakékoliv sankce a to ve lhůtě do 5 dnů před zahájením dodávky. Odstoupení je třeba odeslat nejpozději poslední den lhůty.

2) Odstoupení v případě zvýšení ceny (elektřiny/plynu) nebo změní-li se jiné smluvní podmínky

Spotřebiteli musí být oznámeno zvýšení ceny nebo změna smluvních podmínek nejpozději 30 dnů přede dnem jejich účinnosti. Současně musí být poučen o právu na odstoupení od smlouvy. V takovém případě je zákazník oprávněn odstoupit od smlouvy nejpozději však 10 dnů přede dnem zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek. Jestliže zákazník nebyl řádně poučen, tak do 3 měsíců od data zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek.

Uplatnění práva na odstoupení nesmí být spojeno s žádnými finančními nároky vůči zákazníkovi.

3) V případě smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání nebo na dálku může spotřebitel využít v případě smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání nebo uzavřené na dálku také úpravy obsažené v občanském zákoníku s klasickou lhůtou 14 dní od uzavření smlouvy.

Zpracováno dle právního stavu platného k 1. 7. 2015