Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

ZMĚNA DODAVATELE ENERGIÍ PŘI PODOMNÍM PRODEJI

Jedním z nejčastějších důvodů, kdy spotřebitele navštíví podomní prodejce u něj v domácnosti, je snaha  přesvědčit ho ke změně dodavatele energií (elektřiny a plynu). Každý spotřebitel má právo si zvolit a bezplatně změnit svého dodavatele energií. Důvody k tomuto kroku mohou být rozdílné, zpravidla tak učiní s cílem snížit své výdaje za energii.
Uzavření takové smlouvy při podomním prodeji má však svá rizika!
Často se totiž můžete setkat s nezákonnými postupy podomním obchodníků, kteří klamou o tom, za kterou společnost vystupují, nepravdivě tvrdí, že Váš dodavatel končí činnost či mění název, dožadují se předložení Vašeho vyúčtování ačkoliv na to nemají právo, neinformují pravdivě o podmínkách nabídky a nezřídka došlo i k falšování podpisů spotřebitelů.

Rady nejen pro seniory

Þ Vpustit podomního prodejce do bytu či domu je velmi rizikové. Radíme neotevírejte!

Þ Pokud je ve Vaší obci podomní prodej zakázán a podomní prodejce Vás obtěžuje, neváhejte a zavolejte policii! 

Þ Změna dodavatele je svobodnou volbou každého zákazníka, kterou by si však měl dobře promyslet. Pokud se rozhodnete si nabídku vyslechnout, seznamte se podrobně s jejími podmínkami a vždy je porovnejte i s dalšími nabídkami na trhu.

Jak tedy poznám, která nabídka je pro mě výhodná?

Vytipujte si několik konkrétních dodavatelů a srovnejte si nejen jejich cenové, ale i další obchodní podmínky. Není vhodné ke změně dodavatele přistupovat pouze na základě informací, které obdržíte od podomního obchodníka. Srovnání cenových nabídek dodavatelů Vám usnadní nezávislé srovnávací kalkulačky umístěné na stránkách Energetického regulačního úřadu www.eru.cz.
Pozor na kalkulačky na jiných webových stránkách. Nemusí se jednat o nezávislé kalkulačky, ale o prostředek, jak získat data o spotřebiteli či jej oklamat!

DOPORUČENÍ! Než podepíšete smlouvu, vždy se předem informujte nejen o ceně elektřiny, ale o všech poplatcích, které v souvislosti s uzavřením smlouvy budete muset uhradit. Může se jednat např. i o různé sankční poplatky při předčasném ukončení smlouvy. Předejdete tím možným nepříjemným překvapením.

Právo na odstoupení od smlouvy

Pokud jde o smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu uzavřenou prostřednictvím podomního prodeje lze od této smlouvy písemně odstoupit, bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce a to ve lhůtě do 5 dnů před zahájením dodávky (§11a odst. 2) Energetického zákona). Odstoupení od smlouvy je potřeba odeslat nejpozději poslední den lhůty.
(POZOR: tato výhodnější úprava platí pro smlouvy uzavřené do 31. 12. 1015)

V případě sporu mezi Vámi a Vaším dodavatelem energií se můžete obrátit na orgán pro mimosoudní řešení sporů, jímž je Energetický regulační úřad, oddělení ochrany spotřebitele, nebo na tzv. Energetického ombudsmana, který při tomto úřadu působí. Více informací na www.eru.cz.

Zpracováno dle právního stavu platného k 1. 7. 2015

letáček Změna dodavatele